Udskiftning af ror lejer
Af: Morten Vinther, DEN 425
Efter at have prøvet en anden X-99 end min egen, stod det klart for mig at jeg skulle have nye rorlejer når båden kom på land. Den milde vinter har indtil nu været perfekt til at arbejde med båden,så jeg kørte ned til Jefa Marine i Greve og købte et reparations set.
Der er 3 forskellige lejer på99eren, men heldigvis har Jefa tegninger på dem alle. Min er fra 94 (DEN 425) og der kostersættet 1000 kr.
Afmontering
Første punkt er at tage roret af. Det kræver at man løsner ror hoved, som på min båd sad med en gennemgående boldt samt 2 pinolskruer. Når de er løsnet sidder hovedet stadig fast, men ved attage fat i roret samtidig med at man slår på rorhovedet med en træklods kan det hurtigt drejes løst. Herefter bankes forsigtigt på ror stammen med træklodsen. Det er vigtigt at man her har en hjælper til at gribe roret når det endeligt går løst. Der skal også graves lidt grus væk fra underlaget for at få roret helt ud.
Nu kan man se lejet fra bunden af båden.
Efter at have prøvet en anden X-99 end min egen, stod det klart for mig at jeg skulle have nye rorlejer når båden kom på land. Den milde vinter har indtil nu været perfekt til at arbejde med båden,så jeg kørte ned til Jefa Marine i Greve og købte et reparations set.
Der er 3 forskellige lejer på99eren, men heldigvis har Jefa tegninger på dem alle. Min er fra 94 (DEN 425) og der kostersættet 1000 kr.
Afmontering
Første punkt er at tage roret af. Det kræver at man løsner ror hoved, som på min båd sad med en gennemgående boldt samt 2 pinolskruer. Når de er løsnet sidder hovedet stadig fast, men ved attage fat i roret samtidig med at man slår på rorhovedet med en træklods kan det hurtigt drejes løst. Herefter bankes forsigtigt på ror stammen med træklodsen. Det er vigtigt at man her har en hjælper til at gribe roret når det endeligt går løst. Der skal også graves lidt grus væk fra underlaget for at få roret helt ud.
Nu kan man se lejet fra bunden af båden.
Montering af nye lejer
Det største problem er nu at sætte alle rullerne op uden at tabe dem. Jefa foreslog at man kunne klistre dem op med sæbe, og så bagefter vaske det ud med vand. Jeg kunne dog ikke få det til at virke, så jeg tog en 1/2 liters kildevands flaske som jeg skar bunden ud af og flækkede flasken på langs. Herefter kom jeg en klud i flasken som pressede siderne ud. Så kunne jeg sætte top ringen op i hullet. herefter kunne flasken sættes op i hullet hvor den kilede sig fast. Nu kunne alle rullerne skubbes op enkeltvis, da flasken holdte dem på plads.
Da alle rullerne var på plads kunne jeg montere bund ringen og låse ringen.
Herefter var det bare at fjerne flasken og montere roret igen.
Det største problem er nu at sætte alle rullerne op uden at tabe dem. Jefa foreslog at man kunne klistre dem op med sæbe, og så bagefter vaske det ud med vand. Jeg kunne dog ikke få det til at virke, så jeg tog en 1/2 liters kildevands flaske som jeg skar bunden ud af og flækkede flasken på langs. Herefter kom jeg en klud i flasken som pressede siderne ud. Så kunne jeg sætte top ringen op i hullet. herefter kunne flasken sættes op i hullet hvor den kilede sig fast. Nu kunne alle rullerne skubbes op enkeltvis, da flasken holdte dem på plads.
Da alle rullerne var på plads kunne jeg montere bund ringen og låse ringen.
Herefter var det bare at fjerne flasken og montere roret igen.
Gammel ruller Nye ruller, bemærk anden antal og størrelse.
|
Det viste sig at mit leje ikke var specielt slidt, men at der manglede 1 rulle. Rullerne er lavet af plast, og skal endelig ikke smøres, da det ødelægger dem. Der er betydeligere mindre slup når jegtager fat i roret nu, og jeg glæder mig til at komme ud og prøve båden.
Link:Jefa Marine A/S Nimbusvej 22670 GreveTel: +45 46 155210 http://www.jefa.com/rudder.htm |